onsdag 2 mars 2016

Användbara filmer från musiklärare Svante Wahlqvist och Musikpoolen

Hej Musikrum Rickards läsare!
Jag heter Svante Wahlqvist och är gästskribent här på bloggen, i egenskap av en av frontfigurerna för Youtube-kanalen Musikpoolen.com


Musikpoolen.com var ett initiativ av Ahlin Musik AB, som också drev musikskolan Musikum, och där jag tidigare var anställd. Musikpoolen.com var från början en hemsida, där vi i likhet med playalong.se ville skapa en portal med lektioner, där man kunde köpa ett abonnemang och titta på så många lektioner man ville. Parallellt med detta arbetade jag som instrumentallärare på Musikum.


Tanken var att min tjänst skulle vara att både undervisa på Musikum och göra filmer till Musikpoolen.com. Efter en tid framkom det att det var svårt att konkurrera med allt gratis material som redan fanns, inte minst på Youtube, och vi var tyvärr tvungna att avsluta verksamheten med hemsidan Musikpoolen.com.


I samband med detta beslöt jag och VD Anneli Ahlin i att göra det icke upphovsrättsskyddade materialet offentligt genom att lägga upp det på Youtube, utan reklam. Förhoppningen är att detta ska kunna användas av musiklärare i hela Sverige, och att det kan komma många elever och studenter till nytta! Kanalen har sedan den publicerades inte fått något nytt material, men jag hoppas hitta tid till att utveckla den ytterligare. På ett sätt känns det väldigt kul att kunna göra allt material tillgängligt utan att behöva begära pengar av studenter och elever, men samtidigt går utvecklingen av kanalen mycket långsammare när man inte kan lägga lika mycket arbetstid på det.


I skrivande stund arbetar jag på Assaredsskolan i Göteborg som musiklärare, och lever med min hustru Johanna och mina barn Noomi och Isak.

Musikrum Rickard vill passa på och rikta ett stort tack till Svante & Musikpoolen för möjligheten att använda denna lilla guldgruva av proffsiga instruktionsfilmer för att ännu bättre hjälpa våra elever in i musikens underbara värld.
Musiklärare Svante Wahlqvist

Inga kommentarer: